RSS

Lewis Carroll – Alice’s Adventures in Wonderland

14 Sier

Opis: Alicja rozbudzona ze snu widzi niezwykłego Białego Królika, ubranego i spoglądającego na zegarek kieszonkowy. Kiedy Królik znika w głębi króliczej nory dziewczynka postawia pójść za nim. Tym samym wpada do tunelu przypominającego bardzo głęboką studnie pełną półeczek na ścianach i dziwnych przedmiotów. Kiedy dociera bezpiecznie na sam dół odkrywa tam maleńkie drzwiczki oraz buteleczkę z napisem WYPIJ MNIE. Tak rozpoczyna się szalona przygoda Alicji, której przyjdzie spotkać dziwaczne stworzenia i sprostać ich równie dziwacznym wymaganiom.
Diagnoza: Cieszę się, iż oceniając tą książkę mogę podeprzeć się faktem, iż między innymi Terry Pratchett jej nie lubi. W tym wypadku i mi powinno zostać wybaczone, iż uważam tą książkę za zwyczajnie złą. Po pierwsze przeczytanie jej zajęło mi mnóstwo czasu, co jest coś wstydliwym wyznaniem patrząc na to jak cieniutka jest ta książeczka. Powodem nie był ciężki język, jakim jest napisana gdyż nie raz zetknęłam się z jego trudniejszymi formami pisarskimi i nie uważam tego za jakiś specjalny dyskomfort. Jednakże widząc napis na okładce głoszący „Lektura obowiązkowa każdego dziecka„, czułam pewne powątpienie, co do tego czy będąc dzieckiem podołałabym tego typu literaturze. To nie sekret, że nie jest to książka dla dzieci. Z jednej strony jest napisane w tej formie z drugiej jednak kryje w sobie masę przesłań zrozumiałych jedynie dla dorosłych, co więcej momentami nawet i dla nich trudnych. Kolejny powodem, dla którego nie uważam by wskazanym było wpajanie treści zawartych w Alicji do głowy dziecka jest fakt, iż książka ta jest wyjątkowo nieprzyjemna. Nie dzieje się w niej nic dobrego. Zapomnijcie o wspaniałych przygodach dziewczyneczki w niebiesko białej sukieneczce, jaką sprzedał nam Disney. Wersja oryginalna jest ciężka i momentami sugerująca, iż autor cierpiał na urojenia bądź inny poważniejszy rodzaj choroby psychicznej. Jego wizje są mroczne i przykre. Do tego dialogi momentami sugerują oderwanie od rzeczywistości. I nie chodzi mi o takie zwykłe bujanie o obłokach, o nie. Jestem skłonna zgodzić się z poplecznikami teorii, iż autor opisywał swoje narkotyczne wizje gdyż albo to albo problemy umysłowe mogły stworzyć tak nielogiczne i dziwne zdania. Nie mówię, że było tak na pewno. Któż wie jak było? Być może, Carroll był geniuszem, którego nie każdy jest w stanie zrozumieć? Ja wiem jedno; czułam się chora czytając tą książkę. Traciłam grunt pod nogami i nie byłam pewna czy dobrze przeczytałam to, co przeczytałam, bo wszystko brzmiało dziwnie, nielogicznie. Do tego nie sposób zaprzeczyć, iż zainteresowanie autora małym dziewczynkami (Carroll robił małym dziewczynką zdjęcia bez obecności ich rodziców) wydaje się nieco chorobliwe. Sam fakt, iż Alicja jest dzieckiem, ale nie zachowuje się jak dziecko wskazuje na coś niewłaściwego. Jak dodać do tego te nieszczęsne fotografie, które wykonywał, ciężko jest pozbyć się myśli, dlaczego tak interesowały go małe dziewczynki? Czy chodziło jedynie o ich czystość i niewinność czy też tak naprawdę skrywała się za tym dewiacja? Jest to bez wątpienia temat, który zaprząta umysły niejednego z tych, których interesuje życie i twórczość Carrolla a jest ich na tym świecie wielu. Mnie osobiście książka ta otrząsnęła z dziecinnej mrzonki, iż opowieść o dziewczynce, która idąc za białym królikiem dostała się do magicznej krainy, jest bajką.
Ocena: 3/5

 
2 komentarze

Opublikował/a w dniu 14/08/2010 w * Przeczytane

 

Tagi: , , ,

2 responses to “Lewis Carroll – Alice’s Adventures in Wonderland

  1. ewa

    14/08/2010 at 18:36

    też wciąż żyłam w przeświadczeniu, że „Alicja…” to bajka. Chyba ściągnęłaś mnie na ziemię…
    😉

     
    • Ann

      14/08/2010 at 19:15

      No powiem Ci że nie polecam.. Choć być może podeszłabyś do tego inaczej ale ja czułam się tak jakbym się czegoś nawąchała czytając to 😉 I nie jest to bajka bo to co się tam dzieje nie jest nawet przez sekunde przyjemne :p

       

Skomentuj

 
