RSS

Gail Carson Levine – Ella Enchanted

28 Sier

Opis: W dzień swych narodzin Ella otrzymuje dar posłuszeństwa od wróżki Lucindy. Dar ten w przekonaniu wróżki jest tym, o czym każdy mógłby marzyć jednakże Ella ma nieco odmienne zdanie. Każdy rozkaz bądź nakaz skierowany do dziewczyny staje się dla niej nie do obejścia. Ella jednakże jest dziewczynką upartą i nie poddaje się łatwo naginając przymus tak długo jak to tylko możliwe. Nie umie jednak całkiem uniknąć efektu czaru, przez co niezależnie od tego, kto lub, czego zażąda, prędzej czy później musi to zrobić. Dziewczyna nie pragnie niczego bardziej niż pozbycia się tej klątwy. Kiedy umiera jej ukochana matka a ona sama zostaje wysłana do szkoły dobrego wychowania, wykorzystujące „dar” dziewczęta skutecznie popychają ją ku ostateczności. Ella wyrusza w podróż mając nadzieje na spotkanie wróżki Lucindy i namówienie jej by zdjęła z niej czar. A na jej drodze pojawiają się ogry, elfy i przystojny książe.
Diagnoza: Przyznam, że posiadam ekranizacje tej książki (lubię Anne Hathaway), ale jakoś nie miałam nastroju na obejrzenie jej. Teraz na pewno nadrobię, choć słyszałam, że nie jest zbyt dojrzała. Książka ta jest typowo dziewczęca, wręcz reklamowana jako „tylko dla dziewcząt” i z tym się zgodzę. Co do całości – podobało mi się. Pomysł naprawdę dobry i do tego przemyślany. Sam świat stworzony przez autorkę może zauroczyć. Jakkolwiek jestem już ciut za stara na to by zauroczył i mnie to nie wątpię, iż z dziesięć lat temu byłabym tą książką zafascynowana. Posiada wszystko to, co dobra literatura dziewczęca posiadać powinna. Istnieje tylko małe, ale, tak, ja zawsze wynajdę jakieś, ale 😉 Nie podoba mi się styl, jakim jest napisana. Przy tym całym dopracowaniu najdrobniejszych detali do perfekcji, zadziwia i to mocno, styl iście prostacki. Być może autorka wychodziła z założenia, że pisze do młodych dziewcząt a ta na ogół nie wymagają zbyt wiele od czytadła. Ja jednak postawiłabym poprzeczkę w połowie drogi tak by nie raziło prostotą i nie nudziło wyniosłością. To jedyny brak tej książki, który starszemu czytelnikowi boleśnie rzuca się w oczy. Jednakże jestem w wielkim podziwie dla wyobraźni autorki, która stworzyła kobiece fantasy, odmieniając historię kopciuszka tak, że wreszcie staje się ciekawa a nie infantylna 😉 Przez styl ciężko mi było polubić którąkolwiek z postaci, ale nie umiem zaprzeczyć temu, iż byłam ciekawa, co się stanie aż po ostatnią kartkę. Zaznaczam, iż jest to literatura dla dziewcząt i to młodych. Nie należy oczekiwać niczego ponad to. Odkurzona bajka w realiach fantasy, które ostatnimi czasy zrobiły się modne dla mas. Wolałam czasy, kiedy to byłam dziwakiem z nosem w książce Andrzeja Sapkowskiego, ale cóż, czasy się zmieniają. Książka ta to dobry prezent dla młodszej siostry, chrześnicy bądź bratanicy 😉 Dorosłym polecam wyłącznie jako rozrywkę przy lekkiej lekturze.
Ocena: 4,5/5
Ekranizacja: 2004 – Ella Enchanted

 
Dodaj komentarz

Opublikował/a w dniu 28/08/2010 w * Przeczytane

 

Tagi: , ,

Skomentuj

 
