RSS

Gro Dahle, Svein Nyhus – Grzeczna

30 Gru

grzeczna-b-iext3788541

Lubie takie niekonwencjonalne ilustracje, dlatego też przyciągnęły moją uwagę. Ta cieniutka książeczka wywołała nie małą burze wśród recenzentów i wcale mnie to nie dziwi. Na wstępie już zaznaczę że nie była to książka dla mojego dziecka a przynajmniej nie w tym wieku. Nie zrozumiał głównego przesłania bez mojego wyjaśnienia, za to nieźle się wystraszył dziećmi wychodzącymi ze ściany jak i samym faktem utknięcia w ścianie. Co raz to częściej powstają książeczki dziecięce, które wzbudzają mieszane emocje wśród rodziców. Kupa siku – Stephanie Blake czy O małym krecie, który chciał wiedzieć, kto mu narobił na głowę – Wolf Erlbruch, Werner Holzwarth u co poniektórych mogą wywołać niesmak. Każdy ma swój gust, dzieci również. Do króliczka Henia i zagadki krecika podchodziłam bardzo sceptycznie ale kiedy dałam książeczką szanse mój synek był tak zaciekawiony i rozbawiony, że w końcu się przełamałam. Dzieci mają jednak bardziej otwarte umysły niż my dorośli i to co wydaje nam się tematem tabu dla nich jest zwyczajne i zupełnie normalne. Historia krecika pokazuje dziecku, że zwierzątka robią różne kupki i przede wszystkim, że robią je wszyscy i nie ma w tym nic dziwnego. Nie wszystko co kontrowersyjne jest złe. Czy to samo tyczy się Grzecznej? Ciężko mi się określić. Nie żyjemy w świecie z waty cukrowej ale czy należy już od najmłodszych lat pozbawiać dzieci złudzeń? Mój synek i bez tej książki wie, że jeśli dziecko jest ciche nie oznacza to że chce być wiecznie samo. Nie jest wychowany na przesadnie grzecznego i cichego więc do kogo jest skierowana ta książka? Być może nie jest to pozycja dla nas, ale jestem pewna że znajdzie swoich zwolenników, zwłaszcza starszych.

grzeczna6

Gro Dahle, Svein Nyhus – Grzeczna
tłumaczenie: Helena Garczyńska
tytuł oryginału: Snill
data wydania: 2011
ISBN: 978-83-62566-03-7
liczba stron: 32
oprawa: twarda
wydawnictwo: EneDueRabe

 
Dodaj komentarz

Opublikował/a w dniu 30/12/2015 w * Literatura dziecięca

 

Skomentuj

 
